Понятието „Психомоторика“ е въведено в началото на ХХ век от проф. Дюпре, за да подчертае тясната връзка, която съществува между двигателните постижения и психиката. Психомоторната терапия се използва при здрави деца за подкрепа на цялостното психично функциониране, а също и при деца с различни затруднения в развитието.
Какво представлява психомоториката?
· Това е изпитан и утвърден метод, който подпомага емоционалното и двигателно израстване на децата, като се следват техните потребности в едно уникално пространство. В него детето активно опознава света, изгражда взаимоотношения с други деца, усвоява умения за съвместна игра, експериментира различни модели на поведение, като следва своето желание и изобретява решения.
· Децата изпитват различни емоции, които не винаги могат да обяснят и да облекат в думи. Ние се интересуваме какво изразява телесната експресия – мисли, емоции, преживявания.
Стимулираме спонтанната игра, игрите наужким, развиваме въображението – за това децата се чувстват толкова щастливи и спокойни в залата.
· Психомоториката стимулира преживяването на удоволствие от движението и експериментирането – така тялото се усеща като силно и здраво.
· Подходът е насочен към стимулиране на ранното двигателно, познавателно, емоционално, социално и комуникативно развитие.
· Децата изграждат специфична връзка с водещите, намират нови приятели, проиграват в една защитена среда това, което ги вълнува или тревожи.
· Чрез психомоториката децата изграждат уважение освен към собственото тяло и към тялото на другия.
· Децата приемат правилата като част от играта и изграждат структура за време и пространство.
Психомоториката е пълноценна и ефективна форма за превенция на психични и емоционални разтройства.
Как се практикува психомоториката?
Психомоториката може да се практикува индивидуално или групово, в зависимост от нуждите на детето. В сесии до 50 мин, един път седмично. За постигане на забележими промени в развитието на детето е важно да се знае, че това е терапевтичен процес, който има продължителност от 6м. до 1 година, в зависимост от нуждите на вашето дете. /при деца със задръжка в развитието може и повече/. Държим на партньорството си с родителите, които имат възможност да поставят своите въпроси, да търсят решения и да получат насоки от специалистите.
- индивидуална сесия: (40 мин.) с водещият психомоторен специалист и детето, при първа среща или по-трудна адаптация е желателно да присъства и родител.
- групова сесия: 40 мин . (за деца 1-2 сесиите са около 30 мин.) – в малка група от 3 до 5 деца, на сходна възраст с двама водещи.
Кой може да се възползва от психомоториката?
· Хармонично развити деца от най-ранна възраст до 8 години за развитие на моториката, стимулиране на двигателната активност, развитие на познавателни, комуникативни и социални умения и за превенция на психични разтройства.
· Деца с обучителни и комуникативни затруднения
· Деца с прояви на психично страдание
· Деца с увреждания и деца с поведенчески и емоционални разтройства.Какви са ползите за детето?
· Детето ще усъвършенства двигателните си умения, координацията, ориентацията в пространството, времето и в собственото тяло, синхронизация на мислите, емоциите и външната им експресия.
· Подкрепя се не само спонтанната игра, но и игрите „наужким“ - важен фактор за психично
съзряване при детето.
· Игри за изграждане и разрушаване в обезопасено място: с помощта на меки модули детето строи, разрушава, скача от тях, хвърля, блъска, изобретява различни форми, препядствия, сюжети. Тези игри разтоварват тревогата, снемат напрежението, спомагат за овладяване на пространството. Също така те са начин за преобразуване на агресивните начини на изразяване в положителни модели на общуване.
· Създава положителна и сигурна връзка с водещите, в зависимост от способносите на детето – изгражда положително взаимодействие и с децата от групата.
· Преодоляване на тревожност
· Изграждане на кооперативност и взаимно уважение, зачитане на правила.
· Оборудването в залата събужда въображението, спонтанността и творчеството на децата.
· Компенсиране на дефицити от различен характер
· Подпомага разбирането на правила, касаещи собственото тяло и това на другия – уважение и неприкосновеност
Какво представлява психомоториката?
· Това е изпитан и утвърден метод, който подпомага емоционалното и двигателно израстване на децата, като се следват техните потребности в едно уникално пространство. В него детето активно опознава света, изгражда взаимоотношения с други деца, усвоява умения за съвместна игра, експериментира различни модели на поведение, като следва своето желание и изобретява решения.
· Децата изпитват различни емоции, които не винаги могат да обяснят и да облекат в думи. Ние се интересуваме какво изразява телесната експресия – мисли, емоции, преживявания.
Стимулираме спонтанната игра, игрите наужким, развиваме въображението – за това децата се чувстват толкова щастливи и спокойни в залата.
· Психомоториката стимулира преживяването на удоволствие от движението и експериментирането – така тялото се усеща като силно и здраво.
· Подходът е насочен към стимулиране на ранното двигателно, познавателно, емоционално, социално и комуникативно развитие.
· Децата изграждат специфична връзка с водещите, намират нови приятели, проиграват в една защитена среда това, което ги вълнува или тревожи.
· Чрез психомоториката децата изграждат уважение освен към собственото тяло и към тялото на другия.
· Децата приемат правилата като част от играта и изграждат структура за време и пространство.
Психомоториката е пълноценна и ефективна форма за превенция на психични и емоционални разтройства.
Как се практикува психомоториката?
Психомоториката може да се практикува индивидуално или групово, в зависимост от нуждите на детето. В сесии до 50 мин, един път седмично. За постигане на забележими промени в развитието на детето е важно да се знае, че това е терапевтичен процес, който има продължителност от 6м. до 1 година, в зависимост от нуждите на вашето дете. /при деца със задръжка в развитието може и повече/. Държим на партньорството си с родителите, които имат възможност да поставят своите въпроси, да търсят решения и да получат насоки от специалистите.
- индивидуална сесия: (40 мин.) с водещият психомоторен специалист и детето, при първа среща или по-трудна адаптация е желателно да присъства и родител.
- групова сесия: 40 мин . (за деца 1-2 сесиите са около 30 мин.) – в малка група от 3 до 5 деца, на сходна възраст с двама водещи.
Кой може да се възползва от психомоториката?
· Хармонично развити деца от най-ранна възраст до 8 години за развитие на моториката, стимулиране на двигателната активност, развитие на познавателни, комуникативни и социални умения и за превенция на психични разтройства.
· Деца с обучителни и комуникативни затруднения
· Деца с прояви на психично страдание
· Деца с увреждания и деца с поведенчески и емоционални разтройства.Какви са ползите за детето?
· Детето ще усъвършенства двигателните си умения, координацията, ориентацията в пространството, времето и в собственото тяло, синхронизация на мислите, емоциите и външната им експресия.
· Подкрепя се не само спонтанната игра, но и игрите „наужким“ - важен фактор за психично
съзряване при детето.
· Игри за изграждане и разрушаване в обезопасено място: с помощта на меки модули детето строи, разрушава, скача от тях, хвърля, блъска, изобретява различни форми, препядствия, сюжети. Тези игри разтоварват тревогата, снемат напрежението, спомагат за овладяване на пространството. Също така те са начин за преобразуване на агресивните начини на изразяване в положителни модели на общуване.
· Създава положителна и сигурна връзка с водещите, в зависимост от способносите на детето – изгражда положително взаимодействие и с децата от групата.
· Преодоляване на тревожност
· Изграждане на кооперативност и взаимно уважение, зачитане на правила.
· Оборудването в залата събужда въображението, спонтанността и творчеството на децата.
· Компенсиране на дефицити от различен характер
· Подпомага разбирането на правила, касаещи собственото тяло и това на другия – уважение и неприкосновеност